William Morris

William Morris was een idealist, maar ook een ondernemer en marketeer avant la lettre:

op 27-jarige leeftijd starte hij Morris & Company omdat hij zich ergerde aan de slechte kwaliteit van industrieel geproduceerde gebruiksvoorwerpen en dus massaproductie.

Het bedrijf was een soort gilde die ambachten verzamelde om zo kwalitatieve producten te produceren.

Ze hadden zelf een showroom in Londen, met op dat moment één van de eerste etalages.

Nadeel was dat de producten te duur waren voor het gewone volk (doordat ze met de hand gemaakt werden)

en niet elitair genoeg voor de 'upper class' wat Morris veel frustraties bezorgde.

In 1891 starte hij een drukkerij en uitgeverij omdat hij goede voorbeelden wilde maken van innovatief design van boeken.

Er werden slechts 53 boeken gedrukt, maar de uitgeverij was een grote inspiratie voor latere drukkerijen.

Het jaar ervoor heeft hij het lettertype 'Golden Typeface' ontworpen.

Zijn negatieve visie op de industrialisering vertaalde zich in een bewondering voor het socialistisch systeem.

In 1896 werd hij ziek en stierf op 3 oktober in datzelfde jaar op 62-jarige leeftijd.

Artiest in de kijker

Via cartoon-achtige ventjes zware onderwerpen als aids, apartheid en drugs aanklagen, dat kan enkel Keith Haring.
Lees meer

Geef een cadeaubon

Ben je op zoek naar een leuk cadeautje voor een kunstliefhebber, maar je kan zelf niet kiezen? Verras je familie of vrienden dan met één van de cadeaubonnen van The Paper Plane.

Inspiratie

wij zijn zo overtuigd van onze magneten dat we een korting geven van 10% bij aankoop van 3 magneten en 15% bij aankoop van 5 magneten of meer. Doe eens zot en fleur je magneetbord thuis of op het werk op met onze kleurrijke magneten. (geldig op alle magneten)
Magneten troef!